Barangolások Fehéroroszországban, ami nem is fehér, de nem is orosz

Minszki séták

Minszki séták

Komilfó ruhák és Minszk gyomra

Kedvenc állami áruházaim Minszkben

2021. december 20. - Minszki séták

gum_collage.jpg

Még mindig a Függetlenség sugárúton sétálgatva, felmerült bennem egy igen fontos kérdés. Aranyoskáim, Ti hol vásároltok? Na, csak azért kérdezem, mert én ott vásároltam minszki életemben, ahova korábban Lee Harvey Oswald is járt. Igen, igen, az a Lee Harvey Oswald. Vásárlási szenvedélyünk közös helyszíne nem más, mint a GUM, azaz az Állami Általános Áruház. Minszkben is vannak plázák, de én mégis a GUM-ot szerettem. Miért? Mert semmiben nem emlékezet az általam nem túlzottam kedvelt plázákra. Ez azért a fotókból is kiderül:-) Nincs üvöltő zene, fast fashion, food court. Cserébe van igazi szovjet büfé, a félemeleteken padok a megfáradt férfiaknak, lépcsőház kovácsoltvas korláttal és minden szegletben ott a posztszovjet történelem.

Mert ha betérek és közlöm az eladóval, hogy szeretnék egy ruhát venni, nem hív össze válságstábot, hogy elmúltam 16 és nem vagyok anorexiás, mit lehet kezdeni velem. Cserébe viszont addig hordja be az öltözőfülkébe a ruhákat és sétáltat fel-alá, míg meg nem születik a döntés, hogy a kiválasztott ruhadarab "komilfó". (A kifejezés francia eredetű, jelentése kifogástalan. Itt kétféle ruha van, komilfó és nem komilfó. Mármint rajtad.)

Mert az árukínálat 95%-a belorusz. A ruháikban egyszerűen nőnek érzem magam. Elegáns nőnek, és ez nem egy utolsó érzés:-) Sose gondoltam volna, hogy egy belorusz állami áruház csinál belőlem megszállott vásárlót, de odavagyok a hangulatáért:-)

Így vannak ezzel a helyiek is. Amikor 1951-ben megnyílt a GUM, már órákkal a nyitás előtt gigantikus sorok kígyóztak a bejárat előtt. Nemcsak az árukészlet vonzotta mágnesként a helyieket, hanem a háromemeletes áruház eleganciája is. Gyönyörű parketta, hatalmas tükrök, elegáns lépcsőház, a mai napig csodás kirakatok. Ez utóbbi esetében nekem a kedvencem az a karácsonyi kirakat volt, amelyet Anna Szilivoncsik, belorusz művésznő rendezett be. Még karácsony nélkül is szeretem a festményeit, mindig olyan érzésem van, hogy Csodaországban sétálok, amíg a képeit nézegetem. A karácsonyi kirakatát hetekig jártam nézegetni, álltam előtte és egyszerűen nem tudtam ráunni.

Ha tovább sétálsz, újabb nevezetes áruházhoz jutsz el. Ha Párizsnak van gyomra, akkor Minszknek is kell, hogy legyen. Számomra ez volt a CUM (Központi Áruház). A CUM-nak az emeleti részén a mindennapi elemózsiámat szereztem be, de a lényeg az áruház földszintje. Igazi szovjet életérzés végigsétálni a folyosón, ahol az egyik oldalon – az utcára nyíló kirakatok mentén – hosszan húzódik a talponálló pult, ahol a helyiek az utcát bámulva falatoznak. A másik oldalon a pultokon szendvicsek, habos sütik, sülthúsok, töltött tészták és egyéb ínyencségek sorakoznak. A falakról a szovjet tagköztársaságok munkásnői nézik szigorú tekintettel a vásárlókat. Bár vágni lehet az étel és a sörszagot, mégis mindig szerettem itt átmenni. Egy letűnt világ apró kis maradéka ez a hely.

tsum.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://minszkisetak.blog.hu/api/trackback/id/tr9316787584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kewcheg 2021.12.21. 13:46:00

Valami hasonló hely lehet, (bár a minszki GUM-ban nem jártam)mint a newyorki Macy's a fából készült mozgólépcsőivel, ódon lépcsőházaival, csak ott az épületen a vörös csillag helyett fehér ötágú található..:)

Minszki séták · https://www.facebook.com/fejbenjarunk 2021.12.21. 13:53:06

@kewcheg: Én meg sajnos New Yorkban nem jártam:-) Bár nagyon szeretnék! Örülök, ha kellemes emléket idézett fel az írásom:-) Köszönöm, hogy reagált rá.

Minszki séták · https://www.facebook.com/fejbenjarunk 2021.12.21. 14:17:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Sokszor tényleg ez volt a benyomásom. Kedvesebb, nyugodtabb, mosolygósabb emberek. És tényleg nem hiányoztak a plázák:-) Áldott ünnepeket kívánok, köszönöm, hogy olvassa a bejegyzéseim!

kewcheg 2021.12.21. 18:07:16

@Minszki séták: az elnökről hogy vélekedik az utca embere egyébként? Mert az europai sajtó szerintem eléggé egyoldalú ebben a témában...:)

Leooo 2021.12.21. 21:09:38

@kewcheg: Az ellene rendszeresen megtartott tüntetések tükrében ölég egyértelműen...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.21. 22:19:10

@Leooo:

azokat a CIA szervezte, a belarusz kisember nem áll ki a cia mellett

Leooo 2021.12.21. 23:57:50

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nem baj Birca, elmúlik...remélhetőleg te is, előbb-utóbb a delirációs rémálmaiddal együtt! ;-P

Occam beretvája 2021.12.22. 06:03:31

@Leooo: De ahogy Ferenc testvér mondá vala: Majd megunják és haza mennek.
S lőn. :-))) Mellesleg az Ukrajnai puccs szervezése után talán jobban felkészültek az ottani szolgálatok. Hiába no nem minden papsajt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.22. 10:38:28

@Occam beretvája:

A pénz is elfogyott. Egy idő után a CIA beszüntette a 50 dolláros napidíjat az utcai tombolásért.

Azért a CIA vezetősége se idiótákból áll, s nem szeretnek költeni reménytelen eseményekre. Főleg miután látták, a belarusz "ellenzéki" vezérek átköltöztek Litvániába, ahol ötcsillagos szállodákban folytatják a "forrdalmat", mindezt az amerikai adófizetők pénzéből.
süti beállítások módosítása