Barangolások Fehéroroszországban, ami nem is fehér, de nem is orosz

Minszki séták

Minszki séták

Dupla karácsony és Vízkereszt rozmároknak

2022. január 07. - Minszki séták

karacsonykoll.jpg

Ha Minszkben élsz,  az a szerencse ér, hogy kétszer is ünnepelheted a  karácsonyt. Először december 24-én, másodszor január 7-én. Ennek oka, hogy a keleti ortodoxok más naptárt használnak. XIII. Gergely pápa vezette be 1582-ben a ma is használt Gergely-naptárat. A naptárreformot eredetileg azért javasolták, hogy a Húsvét közelebb essen a tavaszi napfordulóhoz, így a régi naptárhoz képest az ünnepek 13 nappal előrébb kerültek. A keleti ortodoxok azonban megtartották a régi, Krisztus után 46-ban bevezetett naptárat, ezért ünneplik ők  a karácsonyt januárban.

Belaruszban 1,4 millió katolikus él, jellemzően az ország nyugati részén és Minszkben. Erősek a katolikus közösségek, ha ott mész misére, nagyon sok fiatalt és kisgyerekes családot látsz. A plébánosok többnyire Lengyelországban végzik el a papi szemináriumot. A misék nyelve nagyon vegyes, plébánostól és helytől függ. Minszkben jellemzően  belorusz, van ahol orosz. Pinszkben, ami meghatározó vallási központja Belarusznak, traszjanka nyelven hallgattam misét. A traszjanka a belorusz és az orosz keveréke, melyet csak szóban használnak. Az ország nyugati határrészein, ahol magas a lengyel kisebbség aránya, előfordul a lengyel nyelvű mise is. A nagy számú katolikus közösség miatt Belaruszban a december 24. is munkaszüneti nap.

A lakosság többsége pravoszláv, ők – ahogy már említettem - január 7-én ünneplik a karácsonyt.  Más mint a mienk, nincsenek ajándékok (azt december 31-én adják egymásnak), nem látom az ablakokban a karácsonyfák fényeit, nem leng be mindent a bejgli illata, cserébe viszont csodaszépek az utcai díszek, szeretem a templomokban felcsendülő pravoszláv egyházi zenét, a lábam alatt ropogó friss hó hangját.

A szerencséseknek pedig nemcsak dupla karácsony jut, hanem kétszer köszöntik az új esztendőt is. Egyszer január 1-én, aztán jön az úgy nevezett Régi Új Év január 14-én. A dekoráció Minszkben ugyanaz, mint karácsonykor, annyi különbséggel, hogy az utcán a hangszórókból nem karácsonyi gyerekdalok, hanem újévi gyerekdalok szólnak. Nagyon bírtam ezt a duplikációt!

karacsony_vizkereszt.jpg

Az ortodox keresztények a Vízkeresztet is értelemszerűen később ünneplik, mint a katolikusok. Január 19-én ezrek mártóznak meg a jeges vízben. Minszkben a legnagyobb ortodox templomnál külön medencét építettek erre a célra. A televízió már napokkal előtte okítja a fürdőzőket, hogy csak az egészségesek vállalkozzanak a megmerítkezésre, és a fejüket ne, vagy csak egy pillanatra tegyék a vízbe. Itt egyébként rozmároknak hívják a jeges fürdőzés rajongóit, a településeknek egyenesen rozmár klubjai vannak. Azt tudni kell, hogy ezek a tél leghidegebb napjai, amikor tombolnak a mínuszok. Igaz, ilyenkor a legszebb a természet és a város is. Csikorgó fagy, ha süt  a nap, szikrázik a hó, reggel és este pedig mindent beburkol a köd. A város fényei puha sárgává válnak, a köd elnyeli a hangokat, a város is lecsendesedik és belassul. Minden olyan mesebelivé válik.

A helyzet azért annyiban szomorúbb, mint Oroszországban, hogy Belaruszban nincs év eleji 10 napos ünnep, január 1. , 2. és 7. a hivatalos munkaszüneti napok. De azért is se rossz!

Ha tetszett a cikk, kérlek, kövesd a blogom!

Fotók: saját és Путешествуйте по Беларуси
Slava Falkovsky
Michail Maren
Татьяна Мацеля
Елена Тапанг

A bejegyzés trackback címe:

https://minszkisetak.blog.hu/api/trackback/id/tr8616806500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.01.08. 03:01:47

Már jó rég jártam itt.
Lesz amit pótolnom.

Minszki séták · https://www.facebook.com/fejbenjarunk 2022.01.08. 14:39:10

@gigabursch: Én 2010-ben jártam ott, majd utána 2018-ban. A változás leírhatatlan.

gigabursch 2022.01.09. 13:45:20

@Minszki séták:
Én a blogra gondoltam...
:-)

Belaruszban még sose jártam.
süti beállítások módosítása