Barangolások Fehéroroszországban, ami nem is fehér, de nem is orosz

Minszki séták

Minszki séták

És mégis mozog a Föld...

Mocsártúra kalandvágyóknak

2022. február 09. - Minszki séták

jelnyacollage2.jpgVasárnap túráztunk a hegyekben. Csodaszép idő, friss levegő, remek társaság… és nyakig érő sár. De nem akármilyen, hanem a csúszós, tapadós, cuppogós. Kilométereken át  küzdve a trutymóval, megrohantak az emlékek. Utoljára ilyen kilátástalan küzdelmet a természettel a Jelnya mocsárban folytattam.

Alig 50 éve még Belarusz területének 1/5-e mocsár volt, ezért is hívták sokáig a beloruszokat mocsári embereknek. A 20. században jelentős területeket csapoltak le, de az ország területének több mint 10%-a még így is mocsárvidék.  Ebből a legismertebb a Jelnya, amely Európa 5. legnagyobb mocsara Belarusz északi részén. Területe akkora, mint Amszterdamé, 118 tavat, számtalan kis szigetet rejt, állat- és növényvilága egészen lenyűgöző. Itt vágtam én bele egy szép tavaszi napon egy 10 km-es túrába.

Egészen a mocsártúrámig abban a hitben éltem, hogy nagyjából igaz rám a Trabant műszaki leírásának az a mondata, hogy "kategóriájában sportos és dinamikus". Aztán bekeveredtem a mocsárba és romokba dőlt az önbecsülésem. Már a túra elején gyanakodnom kellett volna, amikor szimpatikus vezetőnk azzal mutatkozott be, hogy úgy ismeri a Jelnyát, mint a tenyerét, és remek nekrológokat ír. Fittyet hányva a Rejtő Jenő hőseire hajazó bemutatkozásra, én önbizalommal telten ugrottam ki a buszból, ha lett volna nálam ridikül, bizonyára azt is elegánsan lóbáltam volna, és nekivágtam az erdőnek. Magabiztosságom pont 8 lépésig tartott, amikor egy ártatlannak tűnő pocsolyába térdig merültem.

jelnyacollage.jpg

A gyenge kezdetet rohamos visszaesés követte. Elértük a mocsarat, ahol nem tudtam olyan helyre lépni, ahol azonnal ne süllyedt volna a lábam megállíthatatlanul a Föld középpontja felé. Mindegy, hogy a vízben gázoltam, vagy a sárban cuppogtam, vagy éppen egy  biztonságosnak tűnő fűcsomóra léptem. A kölcsön gumicsizmámban a lábam mint elszabadult hajóágyú csúszkált jobbra-balra. 2-3 kilométer múlva úgy éreztem, minden lépés egy kínszenvedés. Elmerülve az önsajnálatban, rossz helyre léptem, ahol azonnal combközépig merültem a trutymóba. Kétségbeesetten éreztem, hogy Hanyi Istók vagy Shrek a mélyben azon küzd, hogy megszerezze a csizmám. Elképzeltem, hogy a fennmaradó távot félig mezítláb teljesítem a jéghideg vízben. Kétségbeesve kapaszkodtam egy fűcsomóba, majd amikor tudatosult bennem szánalmas helyzetem, rámjött a megállíthatalan vihogás, míg a többiek csizmástól kicibáltak Shrek karmai közül. Ha azt hiszitek, ezt már nem tudtam fokozni, akkor nagyot tévedtek! A következő pihenőnél éreztem, ahogy a csizmám sarka süllyed a vízben, súlypontom hátra, én meg állóhelyzetből estem fenékre a vízben. A legkínosabb, hogy ezt a következő megállónál is előadtam. Nyakig vizesen küzdöttem le a táv fennmaradó részét 10 fokban és viharos szélben.

DE megcsináltam, a túravezetőnek sem kellett nekrológot írnia miattam, az élmény pedig tényleg felejthetetlen! Ha egyszer kedvet kapsz egy minszki sétához, és marad még időd, kedved egy életre szóló kalandra, akkor irány a Jelnya!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://minszkisetak.blog.hu/api/trackback/id/tr10017344562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.02.12. 16:50:34

Ez klassz lehetett.
Remélem ott még megőrzik a mocsarak javát.

Minszki séták · https://www.facebook.com/fejbenjarunk 2022.02.12. 17:05:04

@gigabursch: Tényleg az volt! Bár akkor úgy éreztem, hogy soha többet mocsártúra!!! Igen, őrzik, fontos turisztikai vonzerő, illetve eleve nagyon természetközeli emberek. Még most van két aktuális témám, de utána a parkokról fogok írni, mert azok is szuperek. És köszönöm, hogy olvasod az írásaim:-)

parttalan 2022.02.12. 19:40:14

Érdekes. Ilyen volt egykoron a mi Alföldünk is.

Atlaszokban, a Beloruszt ábrázoló domborzati térképeken is feltüntetik a rengeteg összefüggő mocsaras vidéket. Amely a határon túl áthúzódik Ukrajna ÉNy-i síkvidékére is.

Habár hidrológiai szempontból lehet, hogy valójában (részben) lápvidékről van szó. Amennyiben a terület vizei folyóvízi eredetűek - folyók, erek, patakok friss vizű időnkénti felszíni elöntéseiből, átfolyásaiból származik, amik az alacsonyabb részeken (gödrökben, lapályokban) visszamaradnak, akkor mocsár. Amennyiben a víz kizárólag a csapadékból, illetve felszín alatti vizek felszínen való megjelenéséből, összegyülemléseiből (felszín fölé emelkedő talajvízszint, rétegforrások kibukkanásai, stb.) származik, akkor láp.

Minszki séták · https://www.facebook.com/fejbenjarunk 2022.02.13. 14:22:38

@parttalan: Köszönöm az észrevételed. Nem eldöntve a kérdést, két megjegyzésem lenne. Az orosz megnevezés egyértelműen mocsár, illetve az ország területén közel 3000 vízfolyás és 11 ezer tó van. Ezek nyilván kisebb tavak, a legnagyobb a Narocs, de az is jóval kisebb, mint a Balaton. Nem vagyok otthon a témádban, de ezek alapján szerintem helyesen használtam a mocsár megnevezést. Viszont nagyon köszönöm, hogy leírtad, mert ezek mind abban segítenek, hogy amit írok, az valóban hiteles legyen.

parttalan 2022.02.13. 19:54:25

@Minszki séták: Szinte 100%, hogy mocsár. Ilyen vízfolyásokkal felszabdalt nagy kiterjedésű térségek összességében csak mocsarak lehetnek. Korrigálnom kell magam, mert voltaképpen nem a hidrológiai viszonyok, a víz származása a döntő, bár vannak sajátosságok: lápok esetében például a felszíni hozzáfolyás kizárt. Mocsarakat viszont nem csak a szabályozatlan folyók vize hozhat létre. Mocsár a lápokhoz hasonlóan képződhet vízfolyástól távolabb is, ahol nincs felszíni hozzáfolyás, vizük kizárólag a csapadékból és/vagy a megemelkedő talajvízből származik. A mélyebb felszínre hulló csapadék a rossz talajviszonyok, felszíni vízzáró réteg miatt nem tud elvezetődni, felgyűlik. Sok esetben a tó és a mocsár közt is alig lehet határt szabni, a tavak szélein gyakoriak a mocsarak, amelyeknek a kiterjedése a tó vízállásával változik. A köznyelvben általában minden nyílt vízterülettel nem rendelkező vizenyős, növényzettel sűrűn benőtt területet mocsárnak neveznek.

A mocsarak vízellátottsága az év során általában erősen változik, időlegesen ki is száradhatnak. A lápoké általában kevésbé ingadozik. A legfontosabb különbség a mocsár és a láp között viszont a tőzegképződés. Tőzeg a hellyel-közzel állandó vagy csak kisebb mértékben ingadozó szintű erősen oxigénszegény vízben zajló reduktív lebomlási folyamat hatására a lápokban képződik, míg mocsarak esetében az erősebben ingadozó vízszint, és az időnkénti akár szárazra kerülés miatti oxidatív körülmények között nem. Vagy ha képződik is valamennyi, az idővel elbomlik. Az is gyakran megtörténik, hogy a megváltozott körülmények miatt a láp száradásnak indul és a megváltozott vízviszonyok miatt mocsárrá alakul, ami az élőközösség átalakulását is maga után vonja, az addig felhalmozott tőzeg pedig bomlani kezd. Tehát egyáltalán nem egyszerű ez. Nagyon sok a félrevezető információ mindezzel kapcsolatban, a de a mocsár és a láp fogalma terén a szakirodalom világosan fogalmaz.

Érdemes lenne tudni, a Jelnyában van-e jelenleg is tőzegképződés vagy van-e korábban képződött tőzegfelhalmozódás?

Minszki séták · https://www.facebook.com/fejbenjarunk 2022.02.14. 07:32:14

@parttalan: Jó reggelt! Igen, van tőzegfelhalmozódás. Meg is néztem a biztonság kedvéért, de emlékszem a munkám miatt is. Exportra is szállítanak tőzeget, elsősorban nem fűtőanyagként, hanem talajjavításra.
süti beállítások módosítása