Barangolások Fehéroroszországban, ami nem is fehér, de nem is orosz

Minszki séták

Minszki séták

Belarusz bemutatkozik

Hogy hangzana, ha egy ország magáról beszélne?

2021. augusztus 11. - Minszki séták

boleny.pngAhogy már előzőleg említettem, kérlek, szólíts Belarusznak! Nem igazán szeretem a Fehéroroszország megszólítást, bár tudom, hogy a Magyar Földrajzinév-bizottság szerint nálad így helyes.

Van saját nyelvem, a belorusz, ami sokkal inkább hasonlít a lengyelre, mint az oroszra. Mivel a lakóim 90%-a a mindennapi életben az orosz nyelvet használja, nálam az is hivatalos nyelv. De létezik egy átmeneti nyelv is, amit főleg a falvakban használnak, ez a traszjanka, ami az orosz és a belorusz keveréke.

Tudod, sok mindenben hasonlítunk egymásra: 9,5 millió ember lakik nálam, ehhez én kicsivel több mint kétszer akkora vagyok, mint Magyarország. A fővárosom Minszk, ahol 1,8 millió ember él.

Nincs tengerem, én vagyok Európa legnagyobb tengeri kijáratok nélküli országa. Fontos kereskedelmi útvonalak haladnak át a területemen, ezek évszázadok óta biztosítják Európa és Ázsia között az áruforgalmat. A kereskedelmi utak többnyire egyben fontos hadiutak is, különösen olyan sík vidéken, mint az enyém. Ezért a történelem során a lakóim sokat szenvedtek, a II. világháborúban minden 3. lakómat elvesztettem.

Ahogy említettem, meglehetősen sík vidék vagyok, a legmagasabb pontom 345 méter (Dzerzsinszki-hegy). Cserébe viszont van közel 3000 vízfolyásom és 11 ezer tavam. Legnagyobb folyóm a Dnyeper, legnagyobb tavam a Narocs. Alig 50 éve még a területem 1/5-e mocsár volt, ebből mára már sokat lecsapoltak. Nagyon zöld vagyok, hiszen területem 40%-át borítja erdő. Ezek nem egyszerű erdők, ezek valódi rengetegek. Pont mint a mesében. Egy rengetegben pedig rengeteg állat él. Nálam szabadon él az európai bölény, vadló, szarvas, őz, vaddisznó, farkas, róka, vidra, hód, mosómedve, vadászgörény, de a madárvilágom is nagyon gazdag. Kedvenc madaram a gólya, a bölény mellett ez az egyik jelképem. A virágok közül a kedvencem a búzavirág, sok helyen találkozol vele a népművészetemben is, de a nemzeti légitársaságom, a Belavia is használja a logójában. Nekem a búzavirág a lelkiséget, a hűséget és a tisztaságot jelenti.

Az erdőim és a mocsaraim nemcsak természeti értékek, de életmentő búvóhelyek is adott esetben. Tudtad, hogy a II. világháború idején csak a Minszk melletti Nalibovi erdő közel 20 ezer partizánnak és zsidónak nyújtott menedéket? Ha egyszer a menekülők elérték az erdőt, a sűrű rengetegben és a szinte összefüggő mocsárvilágban szinte lehetetlen volt megtalálni őket. A megszállók annyit tehettek, hogy a települések határaiban kivágták az erdő fáit, hogy a menekülők nehezebben érjék el a védelmet jelentő helyet.

Ásványkincsekben sem vagyok túl gazdag. Kőolajat 1964-ben találtak nálam, de ez szükségleteimnek alig a 10%-át fedezi. Van még néhány barnaszén- és tőzeglelőhelyem. Egyéb nyersanyagokból egyedül kősó- és kálisó áll rendelkezésre jelentős mennyiségben és kiváló minőségben. a kálisóból kiváló műtrágyát készítek, ebben világviszonylatban is nagyon jó vagyok.

A Szovjetunió idején a gépgyártás és a kutatás, fejlesztés jutott nekem. Ezt 1991 után is igyekeztem megőrizni, így ha otthon traktort látsz, több mint 50% az esélye, hogy az Belarus traktor. El se hiszed, milyen kényelmes elektromos buszokat és modern villamosokat, trolibuszokat tudok gyártani!

A mezőgazdaságra nagy figyelmet fordítok, így az elmúlt évtizedekben elértem, hogy a boltok polcain lévő élelmiszerek 80-90%-a belorusz termék. Pedig az éghajlati és a talajviszonyok nem nekem kedveznek. A helyzetemet nehezítette, hogy a csernobili katasztrófát nagyon megszenvedtem. Érintette a mezőgazdaságomat is, hiszen a termőföldjeim, legelőim, szántóim 20%-a lett szennyezett. Ami viszont szereti az én éghajlatomat és a talajt, az a burgonya és a rozs, de termelnek még tavaszi árpát és búzát, illetve takarmányféléket, cukorrépát is az embereim. A gyümölcsök közül az éghajlatom az almának és a bogyós gyümölcsöknek kedvez. Veled ellentétben én a naranccsal meg se próbálkoztam. Ha van az állatok és a virágok között jelképem, akkor a mezőgazdasági növények között egyértelműen a burgonya az. 400 féle módon tudom elkészíteni! Anno a szovjet hadseregben szolgáló kiskatonáim gúnyneve Bulbas volt. Tudod, miért? Mert belorusz nyelven a bulbas krumplit jelent. Fő ipari növényem a len, csodaszép háztartási textíliákat és ruhákat készítek belőle.

Röviden ennyit magamról!

A bejegyzés trackback címe:

https://minszkisetak.blog.hu/api/trackback/id/tr2416656868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

center 2021.09.24. 09:12:09

Kedves blogger!
Kereszty András vagyok, az Újnépszabadság online lap főszerkesztője. (ujnepszabadsag.com). Van egy állandó szerzőnk és jó barátunk Bárász Péter Bresztben élő műfordító. Most elindítunk egy sorozatot belarusz fordításaiból. Bevezető anyagként megjelentettük a te írásodat Belaruszról. Péternek annyira tetszett, hogy szeretne veled megismerkedni. Azt írta, hogy ez egy nagy barátság kezdete lehet. Kérlek jekentkezz nálam, írd meg ki vagy, mivel foglalkozol. És én továbbítok mindent Péternek. Itt érhetsz el: ujnepszabadsag@gmail.com Üdvözöllek és gratulálok Kereszty András
süti beállítások módosítása